Overenie vedomostnej úrovne
Overenie vedomostnej úrovne
Na hodine informatiky som zadal žiakom nasledujúci dotazník. Cieľom testu nebolo zistiť aký majú žiaci antivírusový program, alebo aké postupy požívajú na to aby sa chránili pred malwarom , ale čo si žiaci myslia o nebezpečenstve malwaru. Či majú pocit bezpečia keď používajú počítač doma alebo v škole. Podľa tohto testu by som chcel zistiť či sa vyučovacom procese treba viac zamerať na to aké hrozby môžu žiakov stretnúť hlavne na internete a potom na ich ochranu pred nimi. Alebo o hrozbách ktoré na nich číhajú majú celkom dobrý prehľad a viacej času je treba venovať tomu ako sa chrániť pred malwarom. Keď budeme vedieť na čo sa hlavne zamerať pri vyučovaní, tak aj vedomostná úroveň žiakov ako sa chrániť pred uvedenými hrozbami bude vyššia a tým by sa mala zvýšiť aj ochrana školskej siete. Vo hornej časti každého dotazníka som ešte pridal kolónku s vekom. To preto aby som mohol porovnať aj vekové rozdiely zúčastnených v ankete.
1 Myslíš, že zabezpečenie tvojím heslom je dostačujúce?
áno
skôr áno
skôr nie
nie
2 Myslíš že používaš služby internetu, ktoré nie sú bezpečné?
áno
skôr áno
skôr nie
nie
3 Máš pocit, že ti z internetu hrozí nejaké nebezpečenstvo?
áno
skôr áno
skôr nie
nie
4 Máš také znalosti v oblasti informačných technológií že si dokážeš svoje súkromné informácie bezpečne ochrániť?
áno
skôr áno
skôr nie
nie
5 Nebezpečenstvo v informačných technológiách je podľa teba spôsobené hlavne ľuďmi (ľudský faktor) alebo výpočtovou technikou (chyby služieb, )?
áno
skôr áno
skôr nie
nie
6 Myslíš že si bol(a) si napadnutý(á)) s vírusmi?
áno
nie
Najskôr bol dotazník odskúšaný na človeku ktorý nemá žiadne informatické vzdelanie a možno ho charakterizovať ako používateľa počítača. Celkovo chápal otázkam až na otázku číslo 6. Otázka 6 mala najskôr znenie: Myslíš že si bol(a) si napadnutý(á)) s malwarom? Problém bol v tom že nevedel čo je to malware, preto som to zmenil na vírusmi.
Vyplnenie dotazníka sa uskutočnilo na Gymnáziu Š. Moyzesa v Ružomberku na žiakoch prvého ročníka. Dotazník vyplnilo 18 žiakov. Všetkých prvákov pre ktorých som tento test určil sa nepodarilo otestovať pre neúčasť na hodine z rôznych dôvodov. Pri zadaní dotazníka žiakom im bolo slovne vysvetlené čoho sa dotazník týka.
Na prvú otázku či je zabezpečenie ich heslom dostačujúce odpovedali skôr áno. Ani jeden žiak nenapísal že jeho heslo je málo dostačujúce.
Z druhej otázky sme sa dozvedeli že žiaci si myslia že používajú služby internetu ktoré sú skôr bezpečné ako nie.
Z štvrtej otázky možno vyčítať, že viac ako polovica žiakov považuje svoje znalosti z oblasti informačných technológií ktoré by im pomohli ochrániť osobné údaje za dostačujúce.
Žiaci odpovedali na piatu otázku skoro zhodne. Všetci sa zhodujú v tom, že nebezpečenstvo v informačných technológiách je spôsobené hlavne ľuďmi.
Šiesta otázka. Niektorý žiaci si uvedomujú že boli niekedy napadnutý vírusmi ale sú aj taký ktorý vôbec nevedia že boli niekedy napadnutý vírusmi a túto možnosť si ani nepripúšťajú.
Z uvedeného testu vyplýva že žiaci dôverujú internetovým stránkam po ktorých sa väčšinou pohybujú. V tomto prípade im treba možno viac zdôrazniť riziká ktoré na nich čakajú, keď otvoria neoverenú poštu na dôveryhodnom mail servery. Ďalej bude treba viac zdôrazňovať žiakom že internet je najväčším šíriteľom malwaru vôbec. Nebude na škodu ak sa im vysvetlia zásady pri tvorbe hesla. V šiestej otázke nie všetci zakrúžkovali odpoveď áno. Teda sú medzi nami jednotlivci ktorí si myslia, že neboli nikdy napadnutý vírusmi. Možno povedať že niektorý žiaci si plne uvedomujú riziká informačných technológií, ale sú aj taký a je ich dosť ktorých bude nutné viac informovať o nástrahách malwaru a počítačovej kriminality.